Välttämättömät evästeet

Tämä sivusto käyttää toimintansa kannalta välttämättömiä evästeitä tarjotakseen käyttäjälle sisältöä ja tiettyjä toiminnallisuuksia (esim. kielivalinta). Et voi vaikuttaa näiden evästeiden käyttöön.

Verkkosivuston kävijätilastot

Keräämme sivuston käytöstä kävijätilastoja. Tiedot eivät ole henkilöitävissä ja ne tallennetaan ainoastaan CSC:n hallinnoimaan Matomo-kävijäanalytiikkatyökaluun. Hyväksymällä kävijätilastoinnin sallit Matomon hyödyntää erilaisia teknologioita, kuten analytiikkaevästeitä ja verkkokutsuja, kun se kerää tilastoja sivun käytöstä.

Muuta tekemiäsi evästevalintoja ja lue lisätietoa kävijätilastoinnista ja evästeitä 

CSC

Haka syntyi tarpeesta vähentää päällekkäistä käyttäjähallintaa ja parantaa tietoturvaa korkeakoulu- ja tutkimusympäristössä. Kun yhä useampi yksittäinen palvelu toimi verkossa, oli kaikilla yhteinen tarve: kesyttää kaaos käyttäjähallinnossa.

Hakan avulla opiskelijat, tutkijat ja jäsenorganisaatioiden henkilöstö voivat kirjautua lukuisiin kansallisiin ja kansainvälisiin verkkopalveluihin yhdellä tunnuksella, mikä helpottaa arkea. Tunnistautuminen tapahtuu luotettavasti ilman, että käyttäjän henkilötietoja jaetaan palveluntarjoajille. Korkeakoulujen tietohallinnolle Haka taas tarjoaa keskitetyn tunnistautumismenetelmän, joka mahdollistaa uusien palveluiden helpon käyttöönoton ilman erillisiä käyttäjätietokantoja ja räätälöityjä integraatioita.

Yhteinen ratkaisu yhteisiin tarpeisiin

2000-luvun alkupuolella elettiin verkkopalveluiden läpimurron aikaa, ja Suomessa verkko-opetus, oppimisympäristöt ja opiskelijoiden erilaiset sähköiset verkkopalvelut yleistyivät vauhdilla. Verkkopalveluiden määrän kasvun myötä korkeakouluissa syntyi tilanne, jossa jokaisessa korkeakoulussa ja jokaisessa palvelussa kirjautuminen ja käyttäjähallinto oli ratkaistu hieman eri tavalla. Varsinkin käyttäjille tämä aiheutti turhautumista, kun jokaiseen verkkopalveluun piti muistaa erillinen tunnus ja salasana.

Kaaokseen lähdettiin hakemaan ratkaisua CSC:n ja korkeakoulujen yhteisprojektissa, jonka tavoitteena oli helpottaa käyttäjien arkea. Tuloksena syntyi kertakirjautumispalvelu, jonka perusajatus on säilynyt samana jo 20 vuotta. Haka mahdollistaa turvallisen tietojen välittämisen luottamusverkoston jäsenten ja mukana olevien palveluiden välillä.

Vahvuutena luottamus

Hakan vahvuus ei piile pelkästään sen teknisessä toteutuksessa, vaan myös luottamuksessa, joka verkoston jäsenten välillä vallitsee. Yhteisten periaatteiden ja alustan avulla eri organisaatioiden välillä on mahdollista siirtää käyttäjätietoja turvallisesti ja luotettavasti. Tämä mahdollistaa yhteistyön entistä laajemmin, kun tietoon voi aina luottaa.

”Luottamus ei synny itsestään – se rakennetaan yhteisillä pelisäännöillä, avoimuudella ja pitkäjänteisellä yhteistyöllä. Haka on tästä erinomainen esimerkki: se mahdollistaa turvallisen tiedonvaihdon organisaatioiden välillä ja luo perustan sujuvalle digitaaliselle asioinnille”, toteaa kehityspäällikkö Arto Tuomi CSC:ltä, joka on ollut mukana kehittämässä järjestelmää sen alusta alkaen.

CSC vastaa Haka-luottamusverkoston koordinoinnista ja teknisestä ylläpidosta. Alusta asti tavoitteena on ollut luoda avoin, skaalautuva ja avoimiin standardeihin pohjautuva toimittajariippumaton järjestelmä, joka tukee korkeakoulujen yhteistyötä.

Nykyään verkostossa ovat mukana kaikki suomalaiset korkeakoulut ja useita tutkimusorganisaatioita. Hakan kautta käyttäjät pääsevät palveluihin kuten oppimisalustoihin, kirjastotietokantoihin, Eduuni-yhteistyöalustalle, tutkimuslaskentapalveluihin ja kansainvälisiin julkaisuarkistoihin. Haka on kasvanut käyttäjiensä mukana vastaamaan korkeakoulujen tarpeita.

”Kun järjestelmä toimii saumattomasti taustalla, käyttäjä voi keskittyä olennaiseen – opiskeluun, tutkimukseen ja yhteistyöhön. Hakan vahvuus on siinä, että se yhdistää teknisen luotettavuuden ja hallinnollisen yhteistyön tavalla, joka on kestänyt aikaa ja mukautunut muuttuvan toimintaympäristön mukana”, jatkaa Tuomi.

Katse tulevaisuuteen

Digitaalinen identiteetti ja käyttäjähallinta ovat tälläkin hetkellä murroksessa. Kansalliset ja eurooppalaiset aloitteet, kuten Suomi.fi-tunnistus ja EU:n eIDAS-sääntely, vaikuttavat myös korkeakoulukentän ratkaisuihin. Samalla kansainvälisten pilvipalveluiden rooli herättää keskustelua.

Tulevaisuudessa Hakan kehityksen painopisteinä ovat uusiin tarpeisiin joustavat tunnistuksenvälityspalvelut, uudet protokollat ja sopivan polun etsiminen tunnistuksenvälityspalveluista kohti identiteettilompakoita.

Tavoitteena on varmistaa, että Haka pysyy turvallisena, joustavana, standardeihin nojautuvana ja tulevaisuuden vaatimuksiin skaalautuvana tunnistautumisratkaisuna myös muuttuvassa digitaalisessa toimintaympäristössä.

”Teknisen ja hallinnollisen yhteistyön ansiosta järjestelmä on kestänyt aikaa, mukautunut muutoksiin ja säilyttänyt asemansa luotettavana tunnistautumisratkaisuna myös nopeasti kehittyvässä digitaalisessa ympäristössä. Haluamme varmistaa, että Haka kehittyy edelleen vastaamaan tulevaisuuden haasteita ja vastaa korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön tarpeita myös jatkossa ”, toteaa Tuomi lopuksi.

Haka-luottamusverkosto

  • Haka-luottamusverkostossa on 58 jäsenorganisaatiota
  • Hakan kautta pääsee kirjautumaan 484:ään palveluun
  • Vuonna 2024 Hakan kautta tehtiin n. 60,7 miljoonaa kirjautumista
  • Vuonna 2024 Hakaa käytti jo yli 375 000 käyttäjää
  • Lisätietoa identiteetin ja pääsynhallinnan (IAM) ratkaisuistamme

Kuva: Adobe Stock

Ajankohtaista