Koulutuksen digitalisaatio
Koulutuksen digitalisaatio
Dataa hyödyntävä teknologia mahdollistaa entistä yksilöllisempien, ihmiskeskeisten koulutus- ja ohjauspalveluiden kehittämisen.
Teknologinen kehitys voidaan valjastaa jatkuvan oppimisen edistämiseksi. Tämä edellyttää palveluiden kehittämistä uudenlaisissa ekosysteemeissä ja yhteisen tietopohjan päälle. Tätä kansallisiin tietovarantoihin kertyvää dataa on mahdollista hyödyntää entistä laajemmin ja tehokkaammin osaamistarpeiden ennakoinnissa, ohjauspalveluiden kehittämisessä, koulutustarjonnan uudistamisessa, koulutustoimijoiden ohjauksessa sekä koulutuspolitiikan suuntaamisessa.
Koulutuspalveluiden kehittämisessä oppijan omistajuus ja hallinta itseään koskeviin tietoihin omadatamallin mukaisesti on keskiössä.
Yhteinen tietopohja
Jatkuva oppiminen pohjaa keskitettyyn näkymään yksilön aiempaan osaamiseen ja osaamistarpeiden kuvauksiin. Kehittyvässä osaamisen ekosysteemissä jaettu kansallinen koulutuksen tietopohja perustuu yhteismitalliseen, vertailukelpoiseen ja laadukkaaseen tiedonhallintaan.
Koulutustietojen tuominen oppijoiden saataville tuo laajoja mahdollisuuksia sähköisille asiointipoluille. Se auttaa esimerkiksi osaamisen kartoittamisen ja kehittämisen lähteenä. Se tukee ja tehostaa yksilöllisten opintopolkujen suunnittelua ja toteuttamista sekä aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Tietopohja palvelee myös koulutustoimialan ohjauksessa ennakoiden muun muassa tulevia oppistarpeita.
Jatkuvaa oppimista tukevia digitaalisia tietovarantopalveluita on otettu käyttöön ja uusia ollaan kehittämässä.
Avoimet, joustavat oppimisekosysteemit
Yhteen toimivien ja integroituvien oppimisen ympäristöjen kehittäminen eri koulutusasteilla tuo tehokkuutta niin ratkaisujen hankintaan ja ylläpitoon, kuin myös sisällöllisen yhteistyön ja tiedonjakamisen osalta.
Se mahdollistaa oppijalle monimuotoisen, tasa-arvoisen ja joustavan opiskelun sekä opintopolun rakentumisen. Digitaalisia palveluja hyödyntämällä oppija voi esimerkiksi suorittaa etäyhteydellä tai virtuaalisesti tenttejä ja kokonaisia kursseja sekä valita haluamiansa opintoja eri oppilaitosten keskuudesta.
Avoimet oppimateriaalien alustat edistävät niin ikään tasa-arvoista oppimista sekä sen yhteydessä jalostetun sisällön jakamista ja optimaalista hyödyntämistä.
Koulutuksen digiloikan edellytykset
Oppijalle ja yhteiskunnalle lisäarvoa tuottavien palveluiden edellytyksenä on mahdollisimman hyvin saavutettava ja joustavasti tapahtuva tiedonvälitys viranomaisille sekä laajempaan käyttöön.
Tiedonhallintalain uudistuksella 2020 pyritään tukemaan näitä periaatteita. Laki edistää tiedonhallinnan yhdenmukaistamista, tietoturvallisuutta ja digitalisointia viranomaistoiminnassa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2030 tähtää suomalaisen korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kehittämiseen. Sen toteutukseen laadittu tiekartta sisältää tavoitteita digitaalisten tietovarantojen ja ekosysteemien hyödyntämiselle osana ennakointikykyistä, innovatiivista toimintaa sekä avointa, joustavaa ja jatkuvaa oppimista.
Videot
Modernin oppimisen edellytyksistä, Stina Westman, johtaja, palvelut koulutukselle ja tutkimukselle, CSC
Katso video YouTubessa »Avainkäsitteitä
Opetus- ja kulttuuriministeriön laajassa yhteistyössä korkeakouluyhteisön ja sidosryhmien kanssa työstetty korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio julkaistiin lokakuussa 2017. Vision toimeenpanon tueksi on laadittu tiekartta ja sitä tukevat kehittämisohjelmat. Visiossa on määriteltynä yhteinen tulevaisuuden tahtotila laadukkaammasta, vaikuttavammasta ja kansainvälisemmästä suomalaisesta korkeakoulu- ja tutkimusjärjestelmästä vuoteen 2030 mennessä.
Avointen oppimateriaalien käytön edistäminen-hanke on opetus-ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteiskehittämishanke, jota CSC koordinoi. Hankkeessa kehitetään kaikille koulutusasteillesuunnattu, jatkuvaa oppimista tukeva kansallinen palvelu, jonka avulla avoimet oppimateriaalit ovat eri toimijoiden löydettävissä ja käytettävissä yhdestä paikasta.
Suomeen perustettava kansallinen opintosuoritus- ja tutkintotietojen luovutuspalvelu Koski kokoaa eri tietovarannoissa olevat opintosuoritus- ja tutkintotiedot kaikilta koulutusasteilta yhteen paikkaan. Uusi palvelu helpottaa kansalaisten sähköistä asiointia ja tehostaa viranomaisten toimintaa. Laki valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä astui voimaan 1.1.2018 ja Koski-palvelu on käytössä täydessä laajuudessaan vuonna 2019.
Varhaiskasvatuksen tietovaranto Vardaon Opetushallituksen palvelu,jonka avulla varhaiskasvatuksesta saadaan jatkossa yhteismitallista, vertailukelpoista ja laadukasta tietoa mm. viranomaisten käyttöön. CSC on rakentanut tietovarannon teknisen toteutuksen.
Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon VIRTA-julkaisutietopalvelu on opetus- ja kulttuuriministeriön CSC:ltä ostama palvelu, joka kokoaa yhteen julkaisujen tiedot kaikista suomalaisista yliopistoista, ammattikorkeakouluista, tutkimuslaitoksista ja yliopistollisista sairaaloista ja tarjoaa näin yhteismitallista ja ajantasaista vertailutietoa niiden julkaisutoiminnasta. Palveluun koottavat julkaisutiedot ovat hyödynnettävissä erilaisissa järjestelmissä ja palveluissa.
Uusimmat blogit ja artikkelit
Oppimisanalytiikan viitekehys auttaa hyödyntämään dataa oppimisen tukena
Oppimisessa ja koulutuksessa käytetään useita sähköisiä alustoja. Näitä ovat esimerkiksi digitaaliset oppimateriaalit, oppimisalustat, simulaatiot ja muut sähköiset työkalut. Kun opiskelijat käyttävät näitä alustoja, he jättävät toiminnastaan verkossa jälkiä. Oppimisanalytiikka tarkoittaa digitaalisten jälkien keräämistä, analysointia ja raportointia.
Lue lisää »Digitaalisuus lisää opiskelijan joustoja ja laajentaa huikeasti kurssitarjontaa
Digitaalisuus mahdollistaa korkeakoulujen aiempaa laajemman opetusyhteistyön. Opiskelijalle se tarjoilee jopa koko maailmanlaajuisen opintovalikoiman ja avaa tietä elämänmittaiseen opintopolkuun.
Lue lisää »
Kohti yhteisiä oppimisalustoja
Oppimisen verkkotyökalujen käytössä on otettu vahvoja askeleita eteenpäin. Digiopetus on läsnä kaikessa opiskelussa ja oppimisen verkkotyökalujen käyttö on edistynyt myös pandemian aiheuttaman digiloikan jälkeen.
Lue lisää »Puoli vuotta pandemiaa - 6500 vuotta kohtaamisia etänä Funet Miitti -palvelussa
Syyslukukauden alkaessa korkeakoulut ovat alkaneet hyödyntämään opetusteknologiaa vielä kevättä laajemmin.
Lue lisää »