Suomi24-keskustelut avattiin yhteiskunnalliseen tutkimuskäyttöön

Tutkijoiden tavoitteena on tunnistaa poliittisten liikkeiden ja kiinnostavien puheenaiheiden nousu. Suomi24-keskusteluareena tarjoaa siihen laajan aineiston.

Suomen suurimman yhteisömedian Suomi24:n aineisto on avattu vapaaseen tutkimuskäyttöön. Aineiston avaaminen auttaa merkittävien yhteiskunnallisten ilmiöiden tutkimista ja analysointia. Se on myös osa tutkijoiden ja Aller Media Oy:n yhteistä Kansakunnan mielentila -hanketta, joka kisaa semifinalistina Helsingin yliopiston Helsinki Challenge -ideakilpailussa.

Aineisto on käsitelty ja tallennettu tutkijoiden Kielipankki-palveluun helposti tutkittavassa muodossa. Aineistoon voi tehdä sanahakuja ja katsella lause- ja kappaleyhteyksiä, joissa haettu sana on esiintynyt. Hakupalvelun avulla voi myös koota tilastotietoja ja luoda kuvaajia haetun sanan käytöstä. Hakusanana voi olla vaikkapa "jytky" tai "sikainfluenssa".

Keskusteludatasta voi etsiä kansallisia kiistanaiheita sekä niiden käsittelytapoja, tutkia toistuvia avainsanoja ja teemoja sekä analysoida niiden yhteyttä yhteiskunnan ajankohtaisiin ilmiöihin.

– Aineisto on poikkeuksellisen kattava ja laaja. On kiinnostava nähdä, voidaanko sieltä tunnistaa poliittisten liikkeiden tai kansallisesti kiinnostavien puheenaiheiden nousua yhteiskunnan muutosvoimiksi. Myös vuorovaikutuksen laatu ja dynamiikka niin hyvässä kuin pahassa ovat asioita, joiden tutkimiseen Suomi24 on mainio laboratorio, kertoo hanketta vetävä tutkija Krista Lagus Helsingin yliopistosta.

Hyötykäyttö laajenee

Suomi24:ssä on tärkeää ostopäätöksen tekoon, yhteiskunnallisiin valintoihin ja kuluttajatrendeihin liittyvää dataa. Palvelua käyttää 1,4 miljoonaa suomalaista viikoittain, ja kuukausittain sivustolla vierailee jopa 86 prosenttia suomalaisista internetkäyttäjistä*.

Myöhemmin Suomi24 suunnittelee avaavansa aineistojaan yhä laajempaan tutkimuskäyttöön, jotta tutkijat voivat analysoida ja tarkastella vieläkin suurempia kokonaisuuksia avoimen foorumin datasta. Aineisto avataan ainoastaan sisällöllisistä ja kielellisistä lähtökohdista. Tietosuojalain nojalla Suomi24 ei luovuta henkilötietoja kolmansille osapuolille, joten käyttäjien henkilöllisyydet eivät käy aineistosta ilmi.

Kansakunnan mielentila -joukkueen (Citizen Mindscapes) tavoitteena on valjastaa Suomi24-aineisto yhteiskunnalliseen tutkimuskäyttöön laskennallisen kielitieteen ja tekstianalyysin avulla. Yhteistyökumppaneina ovat Aller Media Oy ja FIN-CLARINin Kielipankki.

Joukkue valittiin Helsinki Challenge -ideakilpailun semifinaaliin syksyllä. Kilpailussa yliopistolaiset etsivät uudenlaisia ratkaisuja hyvinvoinnin edistämiseen yhdessä yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa. Ideakilpailun voittaja tai voittajat julkistetaan marraskuussa 2015, jolloin jaossa on 375 000 euron palkinto. Palkittavista päättää kansainvälinen tuomaristo.

Nyt avattu aineisto on kaikkien käytettävissä Kielipankin Korp-käyttöliittymän avulla.

Tutkijat Minna Ruckenstein ja Krista Lagus kertovat tutkimuksesta videolla

*)TNS 2014

Lisätietoja:

Tutkija Krista Lagus, Helsingin yliopisto
krista.lagus@helsinki.fi, puh. 040 553 1704

Viestintäpäällikkö Eveliina Nera, Aller Media
eveliina.nera@aller.fi, puh. 044 020 3622

Helsinki Challenge -kilpailun kotisivut 

***

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja yhdeksällä muulla paikkakunnalla Suomessa. Se on toistuvasti yltänyt maailman sadan parhaan yliopiston listalle erilaisissa vertailuissa. Helsingin yliopisto viettää parhaillaan 375-juhlavuottaan. www.helsinki.fi

Aller Media Oy on innovatiivinen ja moderni markkinointi- ja mediatalo, joka on tunnettu vahvoista brändeistään. Yritys uskoo vapaaseen sanaan, tiedon avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Seiska, Katso, Oma Aika, ELLE, Olivia, Costume.fi, Koti ja keittiö, Divaani, Fit, Suomi24, Dingle ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa noin 300 henkilöä. www.aller.fi

FIN-CLARIN on kansallinen konsortio ja osa kansainvälistä CLARINin tutkimusinfrastruktuuria. FIN-CLARINin tärkeimpänä keskitettynä verkkopalvelukokonaisuutena on Kielipankki. Kielipankin aineistohankinnasta, työkalukehityksestä ja koulutustoiminnasta vastaa Helsingin yliopisto ja teknisestä ylläpidosta CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy. www.kielipankki.fi

Lähde: STT