Data ja analytiikka koulutuksen tukena ja kehittämisessä
Data ja analytiikka koulutuksen tukena ja kehittämisessä
Oppimisanalytiikan kaltaisen teknologian avustaman oppimisen mahdollisuudet ovat tällä hetkellä ajankohtainen aihe tutkimuksen ja kehityksen kohteena. Kasvavassa käytössä ovat erilaiset personoidun osaamisen kartoittamisen ja osoittamisen palvelut sekä osaamisen arviointiratkaisut, jotka hyödyntävät tekoälyä automatisoituun arviointiin.
Tiedolla johtaminen
Jatkuvan oppimisen mallin tärkein ohjausvoima on tieto. Dynamiikka perustuu esteettömiin tietovirtoihin, esteettömään pääsyyn ajantasaiseen tietoon, tiedolla johtamiseen sekä tiedon tekoälyavusteiseen täsmäosuvuuteen, esimerkiksi yksilöiden osaamisprofiilista tai työpaikkojen osaamistarpeista.
Yhteiset tietoalustat ja niiden päälle rakentuvat palaute-, analytiikka-ja visualisointipalvelut tukevat jatkuvan oppimisen toteutuksen tiedolla johtamista.
Tiedolla johtamisessa oleellista on myös mahdollistaa opintotietojen tutkimuskäyttö joko suostumuksen kautta tai anonymisoituna tietovarantona. Tähän liittyy analytiikka osana oppijalle, koulutuksen järjestäjälle ja yhteiskunnalle tarjottavaa palvelua. Yhteinen tietopohja luo edellytyksiä myös laajemmalle hyödyntämiselle sekä kaikkien koulutusasteiden julkiselle kehittämiselle.
Oppimisanalytiikka
Oppimisprosessista kertyvä data on analytiikan keinoin käytettävissä muun muassa oppimisen itsesäätelyn ja tiedolla johtamisen tueksi.
Oppimisanalytiikan avulla voidaan esimerkiksi havaita ja ratkaista ongelmia opetuksen järjestämisessä ja ehkäistä opintojen keskeyttämistä. Se mahdollistaa analytiikkaa hyödyntäen esimerkiksi oppijan mukaiset pedagogiset valinnat ja optimoi opiskelun ohjaukseen liittyvää viestintää oppimisen vaiheeseen perustuen.
Käynnissä on runsaasti hankkeita, ja kansallisesti sekä kansainvälisesti etsitään yhteisiä toimintamalleja muun muassa datan eettiseen käyttöön.
Videot
Jatkuva oppiminen ja datanhallinta, Kimmo Koski, toimitusjohtaja, CSC
Katso video YouTubessa »Oppimisanalytiikka -webinaari
Katso webinaari YouTubessa »Avainkäsitteitä
CompLeap on EU-hanke, jossa yhdessä Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian, Oulun yliopiston, Opetushallituksen ja Hollannin Dienst Uitvoering Onderwijsin(DUO)kanssa kehitetään oppijalähtöisiä palveluita yksilöiden osaamisen ja työelämän tarpeiden yhteensovittamiseksi. Tavoitteena on mallintaa osaamisen kehittämistä tukeva palveluiden viitekehys, jota voidaan hyödyntää kansallisesti läpi Euroopan.
Arvo on opetushallinnon palautepalvelu, jonka avulla voidaan arvioida koulutusjärjestelmän vaikuttavuutta. Arvolla toteutetaan mm. korkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekyselyt ja alumnien uraseurannat sekä ammatillisen koulutuksen aloittaneiden ja päättäneiden opiskelijapalautekyselyt. CSC ylläpitää ja kehittää palvelua opetus-ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen sekä koulutuksenjärjestäjien tarpeisiin.
EXAM-palvelukokonaisuudessa 27 suomalaista korkeakoulua kehittää yhteisiä tapoja sähköisen osaamisen osoittamiseen CSC:n tuella. Itä-Suomen yliopiston koordinoimassa korkeakoulutuksen kärkihankkeessa EXAMiin tuotetaan tekoälyä hyödyntävää arviointivälineistöä esseemuotoisten tenttien automatisoituun arviointiin.
Oiva-palvelukokonaisuudessa digitalisoidaan koulutuksen lupaprosesseja ja niihin liittyvää analytiikkaa mm. järjestämislupien haussa ja koulutustehtävien muutoksissa. Prosessin sähköistäminen sujuvoittaa ammatillisen ja yleissivistävän koulutuksen järjestämistä ja ohjausta.
Latest blogs and articles
More insightsOppimisanalytiikkaa edistämässä
Oppimisanalytiikka on yksi tämän hetken keskeisimmistä teemoista koulutuksen kehittämisessä.
Read More »Suomen tulee olla digitalisaation suunnannäyttäjä
CSC:n tavoitteet ja tehtävät tulevalle hallitukselle pohjautuvat strategisiin linjauksiimme siitä, miten suomalaisen tutkimuksen, koulutuksen, kulttuurin ja julkishallinnon kilpailukykyä edistetään.
Read More »Oppimisanalytiikan askeleita Suomessa
Vuotuinen Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -konferenssi (ITK) kokosi huhtikuussa koulutuksen toimijoita Hämeenlinnaan. Osana konferenssia järjestettiin loppuun varattu Learning Analytics -työpaja.
Read More »Arvosta opiskelijapalautetta!
Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu Arvo syntyi tarpeesta sähköistää ammattikorkeakoulujen opiskelijapalautekysely (AVOP). Kerätyn tiedon tuli olla valtakunnallisesti vertailukelpoista, yhteismitallista ja reaaliaikaista sekä toimia opetuksen vaikuttavuuden arvioinnin mittarina.
Read More »